lauantai 9. heinäkuuta 2011

Sipulinvärisiä lankoja - Lökfärgade garn

Päätin kokeilla lankojen värjäystä sipulilla Ullan ohjeilla. Ensimmäinen vaihe oli sipulien keittäminen, värjäyskattilan sain ystävältäni lainaksi.

Jag provade på att färga garn med lök med hjälp av Ullas instruktioner (på finska). Det första skedet var att koka lökarna, färgningskastrullen fick jag låna av en vän.


Koska en ole ennen lankoja itse värjännyt otin tämän erän kokeilun kannalta ja valitsin värjättäväksi mitä lankavarastosta sattui löytymään. Vyyhteämisen tein keittiöntuolien avulla, ei kovin ammattimaista mutta hyvin toimi.

Eftersom jag inte tidigare färgat garn själv tog jag den här rundan som övning. Jag valde lämpliga yllegarn ur mitt garnförråd, och härvade dem med hjälp av två köksstolar. Inte särskilt proffsigt kanske, men funkade bra.


Valkoisen lisäksi halusin kokeilla värillisten lankojen värjäystä, varastosta löytyi harmaata ja pari sinistä lankaa joiden arvelin olevan sopivia kokeiluun. Lankojen värit olivat ennen värjäystä tällaisia, laatuina Nallea, 7 veljestä, Novita Woolia ja tuntematonta paksuhkoa villalankaa:

Förutom vita garn ville jag prova på att färga färgade garn, och hittade i förrådet några som jag antog att skulle lämpa sig. Så här såg garnen ut före färgningen, sorterna är Novitas Nalle, 7 bröder, Wool och en okänd sort ganska tjockt yllegarn:


Reilun puolen tunnin ajan kiehuttuaan sipuleista oli irronnut mukavasti väriä, joten seuraava vaihe oli itse asiaan pääsy.

Efter en dryg halv timme hade det lossat ordentligt med färg från lökarna, och det var dags att komma till själva saken.


Ullan mukaan puretetta ei välttämättä tarvita, ja siihen minäkin luotin. En myöskään tasoittanut lankojen lämpötilaa ennen väriliemeen laittamista, vaan nakkasin vyyhdet kuivina lämpimään väriliemeen.

Enligt Ulla behöver man inte nödvändigtvis använda betningsmedel, och det litade jag på. Jag upphettade inte heller garnen först i rent vatten, utan slängde dem torra direkt i det varma färgbadet.


Lämmitin värilientä tunnin ajan melkein kiehuvaksi ja välillä porisevaksi asti. Sen jälkeen oli huuhtelun aika, ja koska meillä on kylpyamme oli vaivatonta liottaa lankoja siellä.

Jag värmde upp färgbadet i en timmes tid till nästan kokande och ibland ända så att det puttrade. Därefter var det dags att skölja härvorna, och eftersom vi har ett badkar gick det lätt att blöta dem där.


Ja tällaisia niistä tuli!

Och här är resultatet!


Kerät ovat samassa järjestyksessä kuin kuivat vyyhdit yllä, eli värjäystulosta voi verrata niihin. Valkoisista tuli kivan okran värisiä, harmaasta rusehtava ja sinisistä harmaanvihreitä. Langat joilla sidoin vyyhdit olivat paikoin liian tiukalla (vaikka luulin jättäneeni ne löysiksi) ja lankoihin jäi pieniä laikkuja alkuperäistä väriä, joten ilmeisesti vyyhdit kannattaa sitoa yllättävän löysälle.

Nystanen är i samma ordning som de torra härvorna, så man kan se färgningsresultaten genom att jämföra bilderna före och efter. De vita garnen blev trevligt ockrafärgade, det gråa brunaktigt och de blåa grågröna. Garnen som jag knöt härvorna med var ställvis för spända (trots att jag trodde att de var löst knutna), och det blev små fläckar kvar av den urspungliga färgen. Så det lönar sig tydligen att fästa härvörna lösare än man tror.

Sipulien kiehuessa tuli mieleen, että olisikohan niistä irronnut enemmän väriä jos olisin halkaissut ne. Ja kun värjäyskokeilu osoittautui hauskaksi ja yllättävän helpoksi päätin värjätä lisää ja tuplata sipulin määrän, halkaista ne sekä vähentää veden määrää. Kattila porisee paraikka keittiössä, huomenna selviää sainko vielä intensiivisemmin sipulinvärisiä lankoja. Peukut pystyyn!

När lökarna redan kokade kom jag på att det kanske skulle ha lönat sig att skära dem för att få mera färg att lossna ur dem. Och när färgningsexperimentet lyckades och processen var rolig och lättare än jag trott, beslöt jag att göra ett försök till med dubbel mängd lök och skuren sådan samt mindre mängd vatten. Kastrullen puttrar som bäst i köket, i morgon ser jag åstadkommit ännu intensivare lökfärgade garn. Håll tummarna!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!