lauantai 4. huhtikuuta 2015

Pääsiäismunia - Påskägg

Pääsiäismunien värjäys on yksi harvoista pääsiäisperinteistäni. Tänä vuonna kokeilin ensimmäistä kertaa värjäystä elintarvikeväreillä ja koristelua helpolla ja hyväksi havaitulla keinolla eli ääriviivatarroilla.

Att färga påskägg är en av mina få påsktraditioner. I år provade jag för första gången på att färga äggen med livsmedelsfärger, och dekorera dem med dekaler - ett enkelt trick som jag ofta använder.
Kokeilin myös kahdella värillä värjäystä, eli ääriviivatarrojen liimaamista ensimmäisen värin jälkeen ja sitten toisessa värissä uittamista. Värisävyistä tuli vähän liian hempeitä, mutta toisaalta jotenkin aidompia kun koristeena ei ole muovia.

jag provade också på att färga med två färger, alltså att limma dekaler efter den första färgen före det andra badet. Nyanserna blev lite för pastelliga för min sak, men å andra sidan blev äggen på nåt sätt äktare när dekorationerna inte är av plast.
Mignonmunan koristelun vedin sitten kunnolla överiksi, tuloksena kullattu sarjakuvahahmo Mr. Goldfinger-Eggberg.
Mignonägget blev en halvgalen kombination av guld och seriefigur: Mr. Goldfinger-Eggberg.
Paria värjäyskikkaa tekisi vielä mieli kokeilla, mutta ensin on haettava kaupasta lisää munia. Ja keksiä resepti jossa hyödynnetään keitettyjä kananmunia, ei näitä muuten kukaan jaksa syödä...

Jag skulle ännu vilja pröva på ågra färgningstrick, men först måste jag köpa mera ägg. Och hitta recept som innehåller kokta ägg, ingen orkar nog annars äta alla de här...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!