keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Suunnitelmia pellavalangalle - Planer för lingarn

Kesä lähestyy ja tekee mieli siirtyä kesäneuleisiin. Tilasin talvella upean vadelmanpunaista pellavalankaa, josta aloin suunnitella kesäneuletta. Mutta ensin pitäisi päättää millaista neulosta tekisi. Näin jäykässä langassa ei sileä neule ole edukseen, joten testasin itse säveltämääni pitsineuletta.

Det blir snart sommar och jag vill övergå till sommarstickningar. Jag beställde på vintern härligt hallonrött lingarn, som jag började planera ett sommarplagg av. Men först borde jag bestämma mig för hurudan stickning jag ska använda. I så här styvt garn ser inte rätstickning bra ut, så jag testade en spetstickning som jag själv komponerade.



Pitsineule ei näin harvaan neulokseen sopinut, eikä tavallisen tylsä oikein, myöskään innosta tällä langalla.

Spetsstickningen passade inte så här lös stickning, och vanlig tråkig avig, rät inspirerad inte heller med det här garnet.



Mutta onneksi tilanteen pelastaa helmineule: edes jonkinlaista pintaa ja jäykkä lanka sopeutuu tähän hyvin. Eli tällaista siis.

Men som tur räddades situationen med mosstickning: nån slags ytstruktur och det styva garnet anpassar sig bra till det. Sådant här alltså ska det bli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!