maanantai 13. helmikuuta 2012

Seinävärejä - Väggfärger

Betonilähiösisustaja täällä taas! Tällä kertaa värilastujen ihmeellisessä maailmassa: näistä pitäisi löytää sopiva sävy vanhemman pojan tulevaan huoneeseen, hän haluaa vihreät seinät.

Betongförortsinredaren här igen! Den här gången i färgprovers underbara värld: blande de här borde jag hitta en passlig ton till vår äldre sons blivande rum, han vill ha gröna väggar.


Onneksi potentiaalisia värejä on loppujen lopuksi vain pari, eli toiseksi yli vasemmalla ja ylin oikealla.

Som tur är antalet potentiella toner sist och slutligen mycket färre, dvs. den näst översta till vänster och den översta till höger.


Mutta mieli tuntuu koko ajan muuttuvan, viime viikolla valittu väri on tällä viikolla liian harmaa, liian räikeä, liian sitä tai tätä. Lisäksi valo vaikuttaa väriin tietysti aivan valtavasti. Sekä nykyisen olohuoneen että keittiön seinät on maalattu sammalla keltaisella, mutta kuten alla olevasta kuvasta näkyy näyttää sama sävy aivan erilaiselta valosta riippuen.

Men jag tycks ändra åsikt hela tiden, färgen som jag valde förra veckan är denna vecka för grå, för gräll, för det ena och det andra. Dessutom spelar ju ljuset en enorm roll i färgvalet. Både väggarna i vårt nuvarande vardagsrum och kök är målade med samma gula färg, men så som följande bild visar ser samma ton alldeles annorlunda ut beroende på ljuset.



Tällä hetkellä pohdiskelen seuraavia värejä eri huoneisiin, mutta melkein jokaisesta on ainakin kaksi sävyvaihtoehtoa loppusuoralla mukana.

För tillfället funderar jag på följande färger till de olika rummen, men har av nästan alla åtminstone två alternativa toner med på slutrakan.


Mitkä sävyt ovat ensi viikolla muka valittuja jää nähtäväksi... pysykää kanavalla!

Vilka toner som jag påstår mig ha valt nästa vecka återstår att se... stay tuned!

2 kommenttia:

  1. Hihi, mitt vardagsrum blev just S 2010 G40X (sista bokstaven är kanske fel, lite övermålad på burken), men det liknar ganska mycket!

    Sovrummet är igen 1505 R80B, vi har mycket liknande smak :-)

    - hälsn. du vet vem

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!