tiistai 23. lokakuuta 2012

Neulomisesta metrossa - Om att sticka i metron

Neuloin viime viikolla eräänä aamuna metrossa matkalla töihin. Useimmiten luen joko sanomalehteä tai kirjaa työmatkalla, eli kovin tavallista neulominen metrossa ei minulle ole. Kovin tavallista ei myöskään ole että kanssamatkustajien kanssa alkaa jutella: vieressäni istuva rouva kommentoi olevansa kateellinen kaikille jotka osaavat neuloa,ja vastapäätäni mies informoi minua siitä että ennen naisen mittana oli mm. se miten hyvin hän osasi neuloa. Jossain määrin olisin siis ehkä pärjännyt ennen vanhaan emäntänä.

Förra veckan stickade jag en morgon i metron på väg till jobbet. Oftast läser jag antingen dagens tidining eller en bok på arbetsresan, så det händer inte ofta att jag stickar i metron. Och inte händer det ofta heller att man börjar prata med sina medpassagerare: en dam som satt bredvid mig berättade att hon avundas alla som kan sticka, och en äldra man mittemot mig informerade mig om att en kvinnas duglighet tidigare mättes bl.a. med hur bra hon kunde sticka. Så i viss mån skulle jag kanske ha dugit som husmor förr i tiden.


Kuva blogista New York Minknit, jossa myös kriittinen kirjoitus aiheeseen.

Bild från New York Minknit,. Där hittar ni också ett kritiskt inlägg om ovanstående.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!