keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Värjäyskokeiluja - Färgningsexperiment

Pahoittelen blogitaukoa, keskikesällä on ollut paljon muuta puuhaa ja päivittäminen jäänyt retuperälle. Nyt on hieman esiteltävää, kun sain aikaiseksi värjätä kaksi vaaleaa vaatetta reippaammiksi. Vaalea pellavajakku on malliltaan kaunis, mutta pellavanväri ei vain tunnu omalta ja siksi jäänyt todella vähälle käytölle. Olen silti säilyttänyt sitä ja kerännyt rohkeutta värjäämiseen (ja päättäväisyyttä värin valintaan).

Beklagar bloggpausen, så här mitt i sommaren har det varit mycket på gång och inläggen uteblivit. Nu har jag nåt att visa upp, när jag färgade två ljusa plagg färggrannare. Den här ljusa linnekavajen har en vacker modell, men linnefärgen är inte i min smak och jag har därför knappt använt kavajen. Jag sparade ändå den för modellens skull, och för att samla mod till ett färgningsförsök (och för att kunne bestämma mig vilken färg det skulle bli).
Pohdinnan tuloksena jakusta tuli pesukonevärillä vihreä. Lopputulos on oikein hyvä, pidän väristä paljon. Jakussa ei myöskään onneksi ollut näkyviä polyesterlangalla ommeltuja kohtia jotka olisivat jääneet väärän värisiksi, ja koristeellinen kiinnitysnarukin otti vähän vihreää väriä - iloinen yllätys. Vihreänä todennäköisyys että käytän jakkua nousi huomattavasti. Vaaleana se toki sopi helpommin esimerkiksi värikkäiden mekkojen pariksi, mutta kun en pitänyt väristä oli monikäyttöisyys vain teoreettinen eikä paljon auttanut. Parempi siis näin.

Beslöt mig till sist för att maskinfärga kavajen grön. Resultatet blev riktigt bra, gillar färgen skarpt. Kavajen hade tursamt nog inga synliga sömmar sydda med polyestergarn som skulle ha blivit ljusa, och till och med den vackra snodden som kavajen fästs med sög åt sig lite grönt - trevlig överaskning. Sannolikheten att jag kommer att använda en grön kavaj är mycket större än en ljus, trots att den ljusa var förstås lättare att kombinera med färggranna klänningar. Men när färgen inte passade var användbarheten bara teoretisk, så bättre så här.
Toinen vaate joka muuttui vihreämmäksi käsittelyyn oli bambulangasta neulomani pitsineule. Se oli jo valmiiksi vihreä, mutta kovin vaalea vihreä sävy kyllästytti. Olen käyttänyt tätä ilmavaa neuletta paljon ja pidän mallista kovasti, joten halusin siitä taas suosikkivaatteen piristämällä väriä.

Det andra plagget som blev grönare var en tröja som jag stickat av bambugarn. Den var grön redan för början, men en så blek nyans att jag blivit trött på den. Jag har använt den här luftiga tröjan mycket och gillar modellen, så jag ville att den igen skulle bli ett favoritplagg genom en piggare färg.
Ja piristystä todella tuli, neuleesta tuli ärhäkän vihreä. Tykkään tästäkin oikein paljon, pastellisävyt eivät vain (enää) ole meikäläisen mieleen joten reippaan vihreänä tämäkin pääsee useammin käyttöön.

Och visst blev det piggare, tröjan blev nästan ärggrön. Men jag gillar också det här resultatet, pastellfärger är bara inte (längre) i min smak.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!