tiistai 13. toukokuuta 2014

Sämpyläinspis - Semleinspiration

Oli epätavallisen energinen olo tavallisena arki-iltapäivänä, ja yks kaks teki mieli leipoa sämpylöitä. Hain tarkennusta inspiraatioon Pirkan reseptisivuilta, josta löytynyt myslisämpyläresepti palautti mieleen kuivakaapissa uinuvan myslipaketin (kukaan meistä ei syö mysliä aamiaiseksi tai muutenkaan). Rekrytoin jälkikasvun mukaan leipomiseen ja avot, meillä oli kotitekoista herkkuleipää!

Jag var ovanligt energisk en vanlig vardagseftermiddag och på väg hem fick jag ett tu tre lust att baka semlor. Jag letade efter närmare inspiration på Birka receptsidan och hittade ett recept på myslisemlor (på finska) som fick mig att minnas ett myslipaket som slumrar i torrskåpet hemma (ingen av oss äter mysli, varken som morgonmål eller annars). Jag rekryterade barnen med till bakandet och se, vi hade gott hembakat bröd!
Päälle ripottelimme myslin lisäksi kaapista löytyneitä seesaminsiemeniä ja kokeilullisesti parille sämpylälle oreganoa ja basilikaa. Kumpaakaan yrteistä en suosittele tällä tavalla käytettäväksi, maku oli karvas. Mutta muuten sämpylät maistuivat, vaikka jos teen tällä reseptillä niitä uudestaan korvaan osan reseptin vehnäjauhoista graham- tai sämpyläjauhoilla lisämakua antamaan.

På semlorna strödde vi mysli och sesamfrön som vi hittade i skåpet, och på några experimenterade jag med att sätta oregano och basilika på - inte att rekommendera, örterna fick en besk smak av att användas så här. Men annars smakade semlorna jättegott, fast om jag bakar såna pånytt med det här receptet ersätter jag en större del av vetemjölen med graham- eller semlemkjöl för att ge extra smak.

 Oli kyllä voittoisa leipuriolo!

Vilken vinnarbagarkänsla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!