lauantai 14. toukokuuta 2011

Säilytyskotelo puikoille ja koukuille - Förvaringsfodral för stickor och virknålar

Uudella kannettavalla on hyvä blogata Euroviisujen lomassa...

Med min nya bärbara är det behändigt att blogga under Eurovisionen...

Tänään kyllästyin lopullisesti häpeällisen sekasorron valtaamaan käsityötarvikelaatikkoon, ja päätin että jotain pitää tehdä. Puikkoja ja koukkuja on meinaan mennyt hermo kerran jos toisenkin kun kaikki on laatikossa sekaisin.

Idag blev jag slutligen utled på kaoset som råder i min låda med handarbetstillbehör, och jag beslöt att göra något åt saken. Stickor och virknålar huller om buller och jag blir frustrerad varje gång jag försöker hitta något ur lådan.


Eikä Twix-putkilo puikkojen säilytystuubina toimi kun sitä ei voi sulkea, ja sukkapuikkoja ja virkkuukoukkuja on tuskaa etsiä sen uumenista.

Och Twix-röret funkar inte som förvaringstub för den går inte att försluta, och strumpstickor och virknålar är svåra att hitta inne i tubens avgrundsdjup.


Ratkaisuksi valikoitui ommeltu säilytyskotelo. Kärsimättömänä ihmisenä toimeen piti ryhtyä heti, joten valitsin jämäkankaista pari palaa Marimekkoa jotka palvelivat pari vuotta sitten tyynynpäällisinä parvekkeella (ja haalistuivat siinä sivussa). Suunnitella tai mittailla en pahemmin ehtinyt innossani, joten lopputulos ei ole kovinkaan viimeistelty ja pari suunnittelumokaakin tuli. Mutta kaikki puikot ja koukut mahtuivat mukaan ja kasvuvaraakin jäi.

Lösningen blev ett sytt förvaringsfodral. Eftersom jag är en otålig person skred jag till verket direkt, och valde några restbitar Marimekkotyg som tidigare varit dynvar för balkongdynorna (och bleknat på kuppen). Att planera eller mäta hann jag inte i min iver, så resultatet är inte särskilt finslipat och några planeringsfel smög med. Men alla stickor och virknålar rymdes med och det finns utrymmer för tillökning.



Rullan kiinnitysmekanismi olisi voinut olla mietitympi, ja nauha on vähän liian lyhyt. Mutta pikatoteutuksen huomioon ottaen lopputulos on ok ja palvelee tarkoitustaan.

Mekanismen med vilken rullen fästs kunde ha varit mera genomtänkt, och bandet är för kort. Men med tanke på expressförverkligandet är resultatet ok och fyller ändamålet.


Pyöröpuikot eivät tähän sopineet, eli niille pitäisi vielä jossain vaiheessa tehdä oma kotelo. Olkoon tämänpäiväinen siis harjoituskappale.

Rundstickorna passade inte i den här fodralet, så jag borde i något skede göra ett eget fodral för dem. Så dagens får vara ett övningsexemplar.

2 kommenttia:

  1. Coolt, påminner om såna fodral kockar har sina knivar i.

    VastaaPoista
  2. Ja, det är väl en ganska universalmodell för fodral och jag kan inte påstå att jag själv kommit på hela idén...

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!