torstai 29. syyskuuta 2011

Lisää värinkorjausta - Mera färgkorrigering

Värjäsin toisenkin vaatteen jonka väri ei miellyttänyt. Malli on Novitan lehdestä 5/2003: 25, lanka Novita wool.

Jag färgade ett plagg till vars färg jag inte var nöjd med. Mönstret är från Novitatidningen 5/2003: 25, garnet Novita Wool.


Alkuperäinen väri oli vaaleansininen jossa oli jokin ikävä vivahde joka ei esim. sopinut farkkujen kanssa vaikka neule juuri sellaiseen asuun olisi tarpeellinen.

Den ursprungliga ljusblåa hade en obehaglig ton som inte funkade med jeans trots att jag oftas ville ha koftan just med såna.


Käsivärillä tästäkin tuli paljon kivempi. Yritin varoa liian kuumaa vettä jottei neule huopuisi, en huomannut että niin olisi käynyt. Vähän rutussa se on vielä huuhtelujen ja tasokuivauksen jäljiltä, mutta tätäkin tulee takuulla useammin käytettyä tämänvärisenä.

Med handfärgning blev också den här mycket trevligare. Jag försökte undvika för hett vatten så att koftan inte skulle tovas, och märkte inte att det skulle ha hänt. Lite skruttig är den efter all sköljning och plantorkning, men också den här kommer jag säkert att använda oftare nu när den har den här färgen.


Pahoittelen alempien kuvien huonoa tasoa, huomaa kyllä että ollaan syyspäiväntasauksen pimeällä puolella ja valokuvaaminen iltaisin on valon kannalta haasteellista.

Beklagar de lägre bildernas dåliga kvalitet, det märks att vi är på den mörkare sidan av höstdagjämningen och det är utmanande med tanke på ljuset att fota på kvällarna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!