lauantai 17. syyskuuta 2011

Silkkipuseron värjäys - Färgning av sidenblus

Ostin tämän 100 % silkkiä olevan puseron KappAhlin alesta ainakin kolme vuotta sitten, enkä ole käyttänyt sitä kertaakaan. Malli kyllä miellyttää, mutta valkoinen silkki on aika läpinäkyvää enkä ole osannut yhdistää sitä muihin vaatteisiin, ja siinä tulee jotenkin tätimäinen olo. Harmittelin kaapissa roikkuvaa turhaketta, kunnes päätin kokeilla auttaisiko puseron värjääminen.

Den här blusen av 100 % siden köpte jag för åtminstone tre år sedan på KappAhls rea, men har inte använt den en enda gång. Jag gillar modellen, men det vita sidenet är så genomskinligt och jag har inte kunnat kombinera med andra kläder, och har alltid fått på något sätt en tantig känsla när jag försökt ha den. Den oanvända blusen i skåpet harmade, tills jag beslöt mig för att prova om den kunde färgas.




Värjäsin sen Dylonin käsivärillä, sävy Tulip red. Ja kappas, värjäys oli helppoa ja onnistui hyvin ja nyt pusero on ärhäkän pinkki!

Jag färgade den med Dylon handfärg, ton Tulip red. Och ser man på, det var lätt och lyckades bra och ny är blusen häftigt pink!



Lanka oli kuten epäilin keinokuitua eikä värjäytynyt, mutta onneksi se näkyy vain paikoitellen eikä haittaa liikaa. Uskon kyllä että käytän puseroa nyt, näin reippaan värisenä se sopii esim. mustan hameen kanssa. Jee, yksi käyttökelvoton vaate vähemmän kaapissa!

Jag anade att tråden skulle vara konstfiber och inte färgas, och så blev det. Men tråden syns som tur bara på vissa ställen och stör inte för mycket. Jag tror nog att jag nu kommer att använda blusen, den här pigga färgen passar bra med t.ex. svart kjol. Hurra, ett oanvändbart plagg mindre i klädskåpet!

1 kommentti:

  1. Hyvä vinkki! Olen itsekin miettinyt, että pitäisi pistää vääränväriset värjäysliemeen.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!