tiistai 26. huhtikuuta 2011

Kevätkukkia ovikranssiin - Vårblommor till dörrkransen

Ulko-oveamme koristaa kranssi, jonka vihreä samettinauha ja valkoiset kukat ovat pysyneet samana jo pari vuotta mutta koristeita vaihdan vuodenajan mukaan. Talvella oli punaisia huopakukkia, kaksi oikeanpuoleista olen itse huovuttanut.

Vår ytterdörr pryds av en dörrkrans som har haft samma gröna sammetsband och vita blomband i några år, men dekorationerna varierar enligt årstid. På vintern var det röda filtblommor, de två till höger har jag själv tovat.


Mutta kevääksi halusin jotain vähemmän talvista kuin huopa, joten tartuin Lesley Stanfieldin kukkanäpertelykirjaan.

Till våren ville jag byta ut filt mot något lättare, och tog fram Lesley Stanfields bok om blomknåpning (100 flowers to knit and crochet).


Kirja on täynnä upeita ja värikkäitä kukka-aiheisia neulonta- ja virkkausmalleja. Halusin vaihteeksi virkata, mutta koska virkkaustaitoni ovat rajalliset jouduin pysymään helpoissa ohjeissa. Ei siis tullut narsisseja niin kuin suunnittelin, vaan muunnelmia sinivaleunikosta.

Boken är full av fina och färggranna stick- och virkmodeller på olika blommor. Jag ville som omväxling virka, men eftersom mina virkningsfärdigheter är begränsade fick jag nöja mig med att välja bland de lätta modellerna. Så det blev inga narcisser så som jag planerat, utan en version av blå bergvallmo.

Aika pastellinen lopputulos, meni liikaa pikkusievän puolelle ja saattaa alkaa kyllästyttää. Olisi pitänyt tehdä jostain vahvemman värisestä langasta, tässä käytin jämiä Novitan Samoksesta.

Resultatet är ganska pastellfärgat, det blev lite för smågulligt och jag kommer antagligen ganska snabbt att tröttna på det. Jag borde ha använt garn i mera intensiva färger istället för rester av Novitas Samos.


Seuraavaksi uskallan toivottavasti kokeilla jotain vaikeampaa ohjetta. Kirjasta löytyy kukkien lisäksi myös hulvattomia kasviksia, mm. neulottu parsa!

Till näst vågra jag hoppeligen prova på en mera avancerat modell. I boken finns förutom blommor också beskrivningar för olika grönsaker, bl.a. stickad sparris!


Hmm, ehkäpä seuraavaksi parsakranssi?
Hmm, kanske en sparriskrans till näst?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!