tiistai 9. joulukuuta 2014

Luukku 9 - Lucka 9

Talvella on kiva kokata keittoja. Minulla on siihen tarkoitukseen isoäidiltä perimäni kattila, joka sopii erityisen hyvin jouluun. Tämä emalikattila on myös sen verran iso, että isompikin satsi keittoa mahtuu. Ja hienoa on tietysti myös se, että isoäitini on kokannut keittoa samalla kattilalla ennen minua.

På vintern smakar det med soppa. Jag har ärvt av min mormor en kastrull som passar bra för det, och som dessutom passar speciellt bra till jul. Dessutom är den här emaljkastrullen så pass stor att också en större sats soppa lyckas. Och fint är förstås också det att min mormor kokat soppa med samma kastrull före mig.

Keitoista suosikkejani ovat kookosmaitoa tai -kermaa ja juureksia yhdistävät, esimerkiksi porkkana-kookoskeitto. Hyvä resepti sellaiseen löytyy esimerkiksi täältä. Valokuvasta muuten huomaa valitettavasti että ruokakuvaus ei ole meikäläisen parasta osaamisaluetta, keitto on oikeasti herkullisempaa kuin miltä kuvassa näyttää.


Mina favoritsoppor kombinerar rotfrukter med kokosmjölk eller -grädde, till exempel morot-kokossoppa. Ett bra recept på finska finns exempelvis här. På fotot syns annars tydligt att jag inte är speciellt bra på att ta matbilder, soppan smakar på riktigt betydligt bättre än vad den ser ut på bilden.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!