keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Papukaija - Papegojan

Puroa piti sitten heti päästä kokeilemaan. En halunnut neuloa pelkkää sileää, joten ajattelin että ainakin yksi palmikko pitää puserossa olla.

Det nya garnet måste genast testas. Jag ville inte sticka bara slätstickning, så jag tänkte att åtminstone en fläta måste tröjan ha.


Mutta tässä vaiheessa lopputulos ei näyttänytkään hyvältä. Pätkävärjätyt langat näyttävät mielestäni aina paremmalta kerässä kuin neulottuna, sillä kerässä sävyt ja siirtymät niiden välillä näkyvät.

Men när jag kom så här långt gillade jag inte alls resultatet. Oftast ser garn av den här typen med många färger i samma nysta bättre ut som nystan än som stickning, för färgernas och skiftningarna mellan dem framträder bäst på nystanet.


Mutta jos neuloo leveitä kappaleita syntyy kapeita raitoja eikä sävyliukumaa. Piti siis miettiä uusiksi, ja kehittää malli jossa koostuu kapeammista kappaleista. Syntyi Papukaija:

Men om man stickar breda stycken blir det ränder och skiftningar mellan färgerna försvinnner. Så jag fick tänka om, och fundera ut en modell som består av smalare stycken. Det blev en Papegoja:


Nyt sävyt vaihtuvat kauniisti, ja minulla on selkeä visio neuleesta. Saa tosin nähdä miten tämä kokeilu onnistuu, mutta Papukaijan neulominen on hauskaa ja nopeaa.

Ny byts färgerna vackert, och jag har en klar vision av hur plagget ska bli. Få se om experimentet lyckas i verkligheten, men Papegojan är snabb och rolig att sticka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!
Tack för din kommentar!